Trine Wang

Slik planlegger du ditt eget bryllup

Trine Wang
Slik planlegger du ditt eget bryllup
bryllupsplanlegging.jpg

Noen velger å leie inn ekstern hjelp til bryllupsplanleggingen, men for mange er dette en kostnad som ikke har plass i budsjettet. Noen elsker å planlegge, mens andre ikke vet hvor de skal starte. Å planlegge et bryllup kan føles overveldende i starten, men med disse tipsene kan du holde oversikt på en enkel måte. Det viktigste er å ha det gøy og ikke la seg overstyre av små, og kanskje uviktige, detaljer.

Her er 20 tips som hjelper dere fra start til slutt:

1.     Sett opp budsjett

Et budsjett må til, og det er smart å starte planleggingen med dette. Hvor mye har dere spart opp, hvor mye kan dere klare å spare frem mot bryllupet, hvor mye kan dere regne med i støtte fra familie? Husk at støtte fra familie ikke nødvendigvis trenger å bety penger. Kanskje svigermor vil sy brudepikekjoler eller søsteren din vil bake cupcakes? Alle bidrag hjelper til med å holde budsjettet i sjakk.

3.     Sett opp lister

Start med å organisere informasjonen allerede fra start. Bruk notater på mobilen eller opprett et word-dokument eller excel-ark. Samle sammen ideer, tanker, budsjett og alt dere kommer på underveis, og lag gjerne flere lister. Lag en hoved-sjekkliste hvor dere krysser av på etterhvert som ting faller på plass i prosessen.

Tips: Husk å involvere partneren i planleggingen (hvis han/hun vil, da..).

Noe av det første dere bør gjøre er å sette opp et budsjett og planleggingslister for bryllupet.

Noe av det første dere bør gjøre er å sette opp et budsjett og planleggingslister for bryllupet.

2.     Finn din bryllupsstil

Bruk ulike inspirasjonskanaler som Pinterest, Instagram, magasiner og nettsider for å finne hvilken stil dere ønsker dere i bryllupet. Da er det enklere å gå videre i planleggingen, og også enklere å unngå bomkjøp av pynt og annet.

4.     Velg tid og sted

Sommerbryllup eller vinterbryllup? På en låve, en nedlagt fabrikk eller en herskapelig gård? Mulighetene er mange. Start med å finne datoer dere liker og sjekk om lokaler dere kan være interessert i er ledige. Få gjerne pristilbud fra flere. Et bryllup utenfor høysesong er rimeligere å arrangere, så hvis budsjettet er stramt, vurder høst,- eller vinterbryllup.

Kanskje dere vil ha et enkelt hagebryllup?

Kanskje dere vil ha et enkelt hagebryllup?

5.     Begynn med gjesteliste

Antall gjester man kan invitere avhenger ofte av budsjettet. Det koster å arrangere bryllup! Sett dere ned og skriv opp alle dere vil invitere, en ønskeliste. Deretter kan det være smart å dele opp i A og B-liste. Det er ikke dermed sagt at ikke alle kan inviteres, men det gjør det lettere å se det hele klart for seg. Dere må også ta stilling til om barn skal inviteres eller om det skal være for voksne. En løsning kan også være å ha barn i selve vielsen, men ikke under middagen/festen.

6.     Velg forlovere og toastmaster

Når datoen er satt, kan man gjerne velge både forlovere, toastmastere og andre bidragsytere. Tenk etter hvem dere har rundt dere som kan passe til ulike roller i bryllupet.

Tips: Husk å spørre andre gifte par om råd underveis! De har jo tross alt gått opp denne stien tidligere og har sikkert noen supre tips å komme med!  

Velg en forlover du føler deg helt trygg på, som du vet stiller opp og støtter deg uansett hva.

Velg en forlover du føler deg helt trygg på, som du vet stiller opp og støtter deg uansett hva.

7.     Les kontrakter nøye

Les nøye gjennom kontrakter før dere signerer, både når det gjelder bryllupslokale og bidragsytere som fotograf, musikere, vigsler og lignende. Hvilke rettigheter har dere hvis noe må avlyses i siste liten? Når er siste frist for å booke om tid og sted uten kostnad hvis noe uforutsett skulle oppstå? Få alt klart skrevet ned, og noter det gjerne samlet i planleggingsnotatene deres, så er det enklere å holde oversikt over alle de ulike avtalene.

8.     Kjøp antrekk og ringer

Vær ute i god tid når det kommer til brudekjolen. Det kan være mange måneders leveringstid på brudekjoler fra salong, og i tillegg kommer eventuelle justeringer i form og fasong. Og brudens kjole legger føringer for øvrige antrekk, som for eksempel brudepikekjoler og lignende, så jo før, jo bedre. Husk også å være ute i god tid med å bestille gifteringer, spesielt hvis dere ønsker å få de gravert.

Tips: Det lille ekstra er gøy, enten det er en hemmelig hilsen på antrekkene, under skoene eller en lik tatovering?

Vær ute i god tid hvis dere ønsker gravering i ringene!

Vær ute i god tid hvis dere ønsker gravering i ringene!

9.     Invitasjoner og Hold av dagen-kort

Når lokasjon og dato er satt, kan dere fint gå i gang med både Hold av dagen-kort og planlegging av invitasjonene. Det er absolutt ikke et must med Hold av dagen-kort, men mange velger å sende ut dette så gjester kan holde av datoen i god til før bryllupet og hovedinvitasjonene sendes ut.

10.      Sett opp en nettside eller Facebookside

En samleside gjør at dere unngår å få mange spørsmål på mobil eller mail. Føles det litt uoverkommelig å skulle sette opp en nettside? Lag en Facebook-gruppe eller et event hvor dere skriver inn alt av praktisk informasjon som dato, klokkeslett, lokasjon, kleskoder, transport, hotell i nærheten, allergier, kontaktinfo til toastmaster etc.

11.     Spør om hjelp

De aller fleste liker å hjelpe til, sånn er det bare, så ikke vær redd for å spørre familie og venner om hjelp. Deleger noen av oppgavene, så vil hele prosessen føles mer overkommelig med en gang. Kanskje en venninne vil hjelpe deg med å lage brudebuketten din? Kanskje en annen venninne kjenner en musiker til vielsen? Spør litt rundt, så får du garantert både hjelp og gode tips!

Involver venner og familie i bryllupsplanleggingen.

Involver venner og familie i bryllupsplanleggingen.

12.     Lag ønskeliste

Sett dere ned en kveld og snakk om hva dere ønsker dere i bryllupsgaver. Har dere alt dere trenger, kan bidrag til bryllupsreise eller annet være noe å ønske seg. Kanskje dere ønsker dere nytt servise, kunst eller noe annet til huset? Legg ut ønskeliste på nettsiden/Facebook-siden deres, så er det enklere for gjester å se det.

13.     Prøvingsattest

Dette vet de færreste av oss før man plutselig står midt i en bryllupsplanlegging, men dere må sende inn en såkalt prøvingsattest til Skatteetaten før selve bryllupet for å sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Behandlingstiden kan være 5-6 uker, så vær ute i god tid før bryllupet. Prøvingsattesten har en gyldighet på 4 måneder fra utstedt dato. Det betyr at hvis bryllupet blir utsatt, må dere huske å sende inn ny attest.

Ikke glem prøvingsattesten!

Ikke glem prøvingsattesten!

14.     SoMe-strategi

Vil dere at gjestene deres skal dele bilder og øyeblikk underveis på sosiale medier? Kanskje dere lager en egen hashtag for bryllupet som gjestene kan bruke? Ønsker dere ikke at gjester skal legge ut bilder fra vielsen og/eller festen, få hovmesteren eller toastmasteren til å gi en rask beskjed om dette før vielsen starter. Et tips kan være å dele noen av bryllupsbildene i etterkant på mail eller Facebooksiden deres (hvis fotografen eventuelt gir rettigheter til dette).

15.     Transport

Behov for transport avhenger av vielses-sted og festlokale. Kanskje dere trenger busstransport fra vielse til festlokale for alle gjestene? Har dere vielse og fest på ett og samme sted, trenger dere kanskje bar å tenke på deres egen transport etter festen? For et bryllup midt i byen holder det kanskje med en taxi til brudeparet, men en bryllupsfest «på landet» kanskje kan vurdere alt fra traktor, hest og veteranbil. Uansett hva dere ønsker, er dette også noe man bør skrive inn i listene.    

transport bryllup.jpg

16.     Planlegg bryllupsreise

Kanskje dere vil vente litt med å dra på bryllupsreise til inntrykkene fra bryllupet har lagt seg? I så fall, vent med planleggingen også! Det er mer enn nok annet å planlegge før den store dagen, og det kan være smart å se an budsjettet etter bryllupet. Hvis dere vil reise avgårde rett etter bryllupet, sett dere ned et par kvelder og bestill drømmereisen deres. Det trenger ofte ikke være så komplisert, dere skal jo tross alt på herlig tur sammen, nygifte!

17.     Lag spilleliste

Å lage spilleliste til bryllupsfesten er moro, og noe dere som par kan kose dere med kveld etter kveld. Skal dere ha liveband, DJ eller spille musikken selv? Uansett er spilleliste med deres viktigste sanger et must! Husk også å gi beskjed til en eventuell DJ om hva slags musikk dere IKKE vil ha. Det er jo veldig kjedelig om han eller hun bommer fullstendig og spiller 90´s-hits uavbrutt til et brudepar som hater akkurat det. Mimre dere gjennom gode partylåter og nyt forberedelsene!

Hva slags musikk vil dere ha på bryllupsfesten, og hva vil dere ikke ha?

Hva slags musikk vil dere ha på bryllupsfesten, og hva vil dere ikke ha?

18.     Sett opp kjøreplan

Når den store dagen nærmer seg, sett opp kjøreplan for dagen med klokkeslett og timeplan over hele dagen fra morgen til kveld. Sjekk at alle avtaler er ok, at alle bidragsytere vet når og hvor de skal møte opp, at overnatting og transport er booket. Skriv ned og print gjerne ut til de nærmeste bidragsyterne som forlovere, toastmaster og nærmeste familie som kan hjelpe til med å holde orden på detaljene.

19.     Si takk

Husk å takke de viktigste bidragsyterne, de som har hjulpet til med planlegging og gjennomføring. Kanskje en blomst på døra eller en flaske champagne til toastmasteren, kanskje en liten oppmerksomhet til forlovere, brudepiker og foreldre? Her må man føle hva som er riktig for seg, men uansett er det alltid hyggelig å takke de nærmeste i en liten tale under bryllupsmiddagen, for eksempel i velkommen-talen som gjerne holdes av brudeparet selv i starten av middagen.

sommerbryllup.jpg

20.     Ikke heng dere opp i detaljer

Dagen kommer til å bli helt fantastisk, så ikke stress unødig over små detaljer som ikke ble helt som planlagt (som kanskje ingen tenker over). Se det store bildet og legg heller merke til hvor mye alle rundt dere faktisk koser seg. Alt trenger ikke å være perfekt, for det er jo ofte sånn at det uperfekte faktisk er perfekt, ikke sant? Nyt dagen og kvelden!

Av: Trine Wang, Foto: Shutterstock