Trine Wang

Kunsten å holde bryllupstale

Trine Wang
Kunsten å holde bryllupstale
tale bryllup.jpg

Bryllupsmiddag og taler går hånd i hånd. Selv om mange av oss frykter nettopp det å skulle holde en tale foran andre, trenger det ikke være like skummelt som du kanskje tenker. Her har vi samlet noen gode råd på veien fra å skrive tale til å fremføre den. I tillegg får du tips til talerekkefølge og annet som kan hjelpe deg. Husk at gjestene vil deg vel, og pust med magen, dette går fint!

 

Toastmasterens rolle under middagen

Det er få begivenheter i livet som er så forbundet med taler som bryllup. Det er toastmasterens oppgave å holde styr på alle talene og innslagene, og i tillegg passe på at talene ikke blir for lange. Toastmasteren sørger for at talerekkefølgen opprettholdes og har ansvar for å snakke med en eventuell hovmester for å koordinere matservering med sanger, taler og andre innslag. Toastmasteren sørger for at taler og innslag tilpasses serveringen ved å ringe i en bjeller eller lignende.

Talerliste og kjøreplan

Før bryllupet bør toastmasteren ha kontakt med alle som ønsker å stå på talerlisten for å kunne skreddersy en introduksjon av hver enkelt taler, gjerne med noen humoristiske detaljer. Hvem er taleren og hvilket forhold har han/hun til brudeparet? Ofte får bryllupsgjester toastmasterens kontaktinformasjon i bryllupsinvitasjonen så de kan gi beskjed om plassering på talerlisten.

Når bryllupsmiddagen starter er det vanlig at brudeparet introduserer toastmasteren i sin velkomsttale. Deretter tar toastmasteren ordet og kommer med praktisk informasjon og en oppfordring om at uanmeldte talere melder seg til han/henne. Deretter sørger toastmasteren for at kjøreplanen og talerekkerfølgen holdes. Har dere ikke toastmaster i bryllupet, er det ofte vanlig med en kort beskjed i velkomsttalen om at gjestene klirrer i glasset når de vil si noen ord.

Skal du være toastmaster? Trykk her for flere tips!

Brudeparet introduserer toastmasteren i sin velkomsttale, deretter holder toastmasteren styr på talerekkefølge og kjøreplan.

Brudeparet introduserer toastmasteren i sin velkomsttale, deretter holder toastmasteren styr på talerekkefølge og kjøreplan.

Tips til å holde bryllupstale

I følge boken «Kunsten å holde bryllup» kan det være en fordel å bygge opp talen med en tidslinje hvor du ser bakover (fortid), forteller om dagen i dag (nåtid) og avslutter med å se fremover (fremtid). Dette vil hjelpe taleren å ikke «skli ut» i talen sin, og det er et enkelt oppsett som fungerer godt for de fleste.

I tillegg er disse tipsene gode å ha med seg:

  1. Bruk gjerne stikkordskort, unngå å skrive lange setninger som leses opp. Øvelse gjør deg tryggere og gjør at du husker mye av talen før du setter i gang.

  2. Begrens gjerne taletiden til 4-5 minutter (eller kortere), som oftest er det mer enn nok både for taleren og tilskuerne.

  3. Bygg gjerne opp talen rundt personlige historier uten å fortelle hele livshistoren til den du taler til. En tale kan gjerne startes med et spørsmål, for eksempel «Vet noen her hvordan brudeparet egentlig møttes?». Morsomme og personlige historier skaper både glede og kontakt.

  4. Bruk stemme, kropp og blikk. Unngå å snakke for fort, og husk å ta noen kunstpauser. Se opp og frem, og møt gjerne blikket til de andre gjestene og spesielt til den/de du snakker til.

  5. Husk å puste! Pust kontrollerer stress, og det er viktig å puste med magen. Ikke vær redd for å vise følelser. Det er helt lov å bli rørt og gråte, det viser bare følelsene dine. Husk at alle vil deg vel! Og blir det for mye for deg et lite sekund, ta en skål med forsamlingen, trekk pusten og fortsett.

  6. Talen avsluttes gjerne med en felles skål.

Humoristiske innslag i talen er alltid moro for både brudepar og gjester!

Humoristiske innslag i talen er alltid moro for både brudepar og gjester!

Talenes rekkefølge

Det finnes ulike rekkefølger når det gjelder taler i bryllup. Som med alt annet i bryllupet, er det dere som brudepar som bestemmer og som gjør det som passer best for både dere selv og gjestene. Hvis dere som brudepar ikke ønsker taler i bryllupet, husk å opplyse om det på forhånd, gjerne i invitasjonen.

Tips: Velkommen til bords-talen og Takk for maten-talen skal være kortere enn resten av talene.

Forslag til talerekkefølge:

  1. Velkommen til bords-tale. Vertskapet ønsker velkommen og introduserer toastmaster.

  2. Toastmasteren gir praktiske opplysninger.

  3. Brudens far

  4. Brudgommen

  5. Bruden

  6. Brudens forlover

  7. Brudgommens forlover

  8. Brudgommens far

  9. Brudens mor

  10. Brudgommens mor

  11. Besteforeldre

  12. Faddere

  13. Annen slekt

  14. Venner/kolleger

  15. Takk for maten-tale

 

Det er ikke alltid at både mor og far på begge sider holder taler. Noen ganger taler den ene på vegne av dem begge, andre ganger ønsker den ene parten ikke å holde tale. Hvis brudens mor skal holde tale på vegne av dem begge, skal hennes tale komme der hvor brudens fars tale skulle ha vært. Det samme gjelder hvis brudgommens mor skal tale på vegne av brudgommens foreldre. Hvis noen ikke ønsker å holde tale, men heller vise et bildeinnslag eller skrive en sang, kommer dette på plassen der talen skulle ha vært.

 Les også: Bordplassering i bryllup – Hvem skal sitte hvor?

Av: Trine Wang, Kilder: «Kunsten å feire bryllup», «Toastmaster», Bilder: Shutterstock