Toastmasterens rolle

Bryllupsmiddager styres ofte av en toastmaster. Disse tipsene gjør oppgaven litt enklere.
De fleste bryllup har en toastmaster, og det er en ærefull oppgave å skulle lede og holde styr på både talerekkefølge og praktiske spørsmål fra gjestene. Toastmasteren holder i mange tråder på en gang, så det er viktig å velge riktig person til rollen. En person som mestrer mange baller i lufta, har oversikt og kontroll og gjerne litt ekstra glimt i øyet. Her er smarte tips til toastmasteren!
Start med å snakke med brudeparet
Har du fått rollen som toastmaster? Et godt tips er å starte med en samtale med det kommende brudeparet for å avdekke hvilke forventninger de har til deg på den store dagen, det gjør det lettere å planlegge videre.
Noen av punktene som bør avklares på forhånd er:
Brudeparets tanker rundt makstid på talene
Hvilke hjelpemidler er tilgjengelige (projektor, storskjerm, høyttaler, mikrofon etc).
Er det noe spesielt som er ekstra viktig for brudeparet at gjennomføres?
Når er oppdraget ditt over? Etter middagen eller senere?
Tips: Husk at gjestene får tilgang til toastmasterens mailadresse og telefonnummer, enten i innbydelsen eller på annet vis, så de kan melde ifra direkte om de ønsker å stå på talelisten som toastmasteren setter opp.
Toastmasteren har en viktig rolle, spesielt under bryllupsmiddagen!
Toastmasterens hovedoppgaver
I følge boken «Kunsten å feire bryllup», kan toastmasteres oppgaver oppsummeres i fire hovedpunkter:
Vise gjestene hvor det finnes oversikt over bordplasseringen og sørge for at alle finner plassene sine.
Presentere seg når alle har satt seg til bords og gå igjennom praktisk informasjon som nødutgang, toaletter og planlagte pauser under middagen.
Introdusere hver person som skal holde tale før de holder talen, gjerne ved å fortelle relasjonen taleren har til brudeparet.
På forhånd skal toastmasteren informere de som skal holde tale om hvilken tidsramme de må holde seg innenfor. Blir en tale for lang, er det toastmasterens oppgave, på en diskret måte, å få personen til å avslutte talen.
Tips: Bruk gjerne en bjelle eller annet som lager lyd for å få oppmerksomheten når du skal introdusere neste taler eller har noe annet som skal sies høyt.
Lag introduksjon av talerne
Ofte står det i selve bryllupsinvitasjonen at gjester som ønsker å holde tale gir beskjed til toastmasteren. Toastmasteren setter deretter opp talerekkefølgen og holder i dette gjennom bryllupsmiddagen. I store selskaper er det sjelden at alle kjenner alle, så det vil være fint med en kort introduksjon av personen som skal holde tale. Dette kan også være med på å gjøre det både humoristisk og lettere for både deg som toastmaster og den nervøse taleren.
Informasjon du bør spørre om etterhvert som talerne melder seg (etter invitasjonen er sendt ut), kan være blant annet:
Navn
Alder
Yrke
Bosted
Talerens forhold til brudeparet
Noen ord om deg selv (altså taleren)
Den informasjonen du får tilbake vil hjelpe deg å lage en kort introduksjon av hver enkelt taler. Vær kreativ og bruk gjerne humor, men gjør det enkelt for deg selv. Det viktigste er at hver enkelt taler får en kort introduksjon så alle i selskapet vet hvem som skal holde tale.
Mange brudepar velger også å spørre om disse tingene i selve invitasjonen, hvor de gjerne ber de som ønsker å holde tale om å sende informasjon til toastmasteren direkte. I disse tilfellene trenger du som toastmaster kun å lage introduksjoner og holde styr på selve talerekkefølgen.
Av Trine Wang, Foto: Shutterstock, Kilder: bøkene “Kunsten å feire bryllup” og “Toastmaster”.